Dat we niet meer om het Open Trip Model (OTM) heen kunnen, hoeven we jou waarschijnlijk niet meer uit te leggen. Inmiddels wordt het OTM volop toegepast door IT-leveranciers, logistieke dienstverleners, verladers en overheden. Maar welke ontwikkelingen zijn er rondom het OTM? Werkt het allemaal zoals gepland? En hoe zorgen we er als branche voor dat het OTM zich verder blijft ontwikkelen?
We vroegen het Wout van den Heuvel, beleidsadviseur bij branchevereniging Transport en Logistiek Nederland en algemeen secretaris bij Stichting SUTC. Als expert op het gebied van data en digitalisering binnen de logistiek, deelt hij de laatste updates rondom het OTM én waarom het OTM nou zo goed werkt. Je leest het hier.
Dezelfde doelen nastreven
Wout is geen onbekende in de branche. Hij werkt al zolang hij zich kan herinneren in de logistiek. Sinds een aantal jaren is hij werkzaam bij Transport en Logistiek Nederland (TLN). Wout: “Mijn aandachtsgebied is data en digitalisering. Wij zetten ons in om datadelen tussen bedrijven en overheden veiliger en efficiënter te maken. Standaarden zoals het OTM spelen daarbij een belangrijke rol.
Ik was één van de aanjagers die betrokken was bij de oprichting van de vereniging voor ICT-leveranciers in de transport en logistiek: DALTI. TLN vervulde deze rol al voor logistieke dienstverleners. TLN en DALTI streven vrijwel dezelfde doelen na: samen zetten we ons in om betere randvoorwaarden te creëren voor het bedrijfsleven in transport en logistiek. Op die manier werken we veel samen, onder andere aan de ontwikkeling van het OTM.”
Afhankelijk van data en systemen
Met zoveel ervaring heeft Wout de branche volop zien veranderen. Zo zegt hij zelf: “Alleen al op het gebied van digitalisering is het heel hard gegaan. De tijd dat je een organisatie kon aansturen op basis van ‘gevoel’, ligt met de opkomst van boordcomputers en het TMS al lang achter ons. We gaan steeds meer uit van data. Daardoor zijn we wel afhankelijker geworden van bepaalde systemen. Om te functioneren als organisatie in transport en logistiek kun je inmiddels niet meer zonder standaarden zoals het OTM.”
Woordenboek voor de logistiek
Het OTM is inmiddels niet meer weg te denken uit onze branche. “Er zijn zoveel verschillende systemen en IT-oplossingen op de markt gekomen, dat het steeds moeilijker wordt om deze met elkaar te verbinden. Het koppelen van systemen mag niet te veel tijd en energie kosten. Het OTM helpt daarin als een soort woordenboek voor het delen van logistieke data, waarmee we allemaal dezelfde taal spreken. Het OTM is dus echt nodig om data delen in logistieke ketens te vereenvoudigen en verbeteren. En we zien dat het echt werkt.”
VESDI
Om het delen van data zo makkelijk mogelijk te maken, is de kern van het OTM samengevat in de afkorting VESDI: vehicle, emission, shipment data en interface. “Met deze elementen dek je bijna alle lagen van het transport af, in zowel het planningsproces (pre trip) tijdens de uitvoering (on trip) of na de uitvoering (post trip). Denk bijvoorbeeld aan het uitwisselen van transportopdrachten tussen verladers en logistieke dienstverleners of het uitdraaien van duurzaamheidsrapportages. Maar ook om data over milieuzones, voertuigbeperkingen en actuele wegwerkzaamheden op te vragen bij het NDW.”
Het Open Trip Model (OTM)
Maar hoe kwam het OTM dan uiteindelijk tot stand? “Het OTM is ontstaan vanuit de praktijk. Wat ooit begon met een model om data over ritten uit te wisselen tussen diverse TMS’en, boardcomputers en Control Towers, is nu uitgegroeid tot een volwaardig model voor transport en logistiek. Het OTM sluit naadloos aan bij de technische eisen van deze tijd. Door het event-driven ontwerp kunnen systemen direct reageren op veranderingen, wat real-time data-uitwisseling bevordert.”
Updates rondom het OTM
Omdat het OTM zich vanuit de praktijk heeft ontwikkeld, wordt het ook op die manier doorontwikkeld. En die ontwikkelingen gaan snel. Waar het OTM eerst nog veelal uitging van zendingen, zijn we nu veel verder. Wout: “Inmiddels zijn we zover met het OTM, dat er in de laatste update ook de duurzaamheidsrapportages en alle voertuigspecificaties zijn toegevoegd. Alle elementen van VESDI zijn nu afgedekt met het OTM. Hiermee is het OTM voor zo’n 90% af en gaat het nu alleen nog om wat laatste kleine verbeterpunten.
Vanuit verschillende hoeken uit de branche, borgen we dat het OTM blijft aansluiten bij de wensen vanuit de markt, maar ook bij de ontwikkelingen vanuit de overheid zoals de Basis Data Infrastructuur, eFTI-verordening en Connected Transport.”
Het OTM moet de norm worden
Alleen dan de vraag: heeft het OTM zich ook bewezen en werkt het ook echt in de praktijk? “Daar kan ik kort over zijn: ja. Het OTM is een werkbare standaard, technisch en functioneel. Daarnaast voldoet het aan alle voorwaarden waar een open standaard aan moet voldoen: toegankelijk, laagdrempelig beschikbaar en leveranciersonafhankelijk. Daar is veel energie in gestopt, onder andere door DALTI, die het OTM echt op de kaart heeft gezet. Nu is het een kwestie van doorvoeren in de praktijk en zorgen dat het OTM de norm wordt.”
Geen reden meer om het OTM niet te gebruiken
De adoptie en implementatie van het OTM blijft uitdagend, maar we zijn inmiddels goed op weg. Wout: “Het implementeren van een nieuwe standaard is een ingewikkeld proces, maar uiteindelijk levert het enorm veel op wanneer je het omarmt.
Kennisdeling en samenwerking blijven enorm belangrijk. Zo helpt het al als gebruikers bijvoorbeeld feedback geven via de werkgroep van DALTI of Github over het gebruik van het OTM. Uiteindelijk moeten we ons niet meer druk hoeven maken over koppelingen tussen systemen, zodat we tijd overhouden voor andere zaken. Er is geen reden meer om het OTM niet te gebruiken!”
Meer weten?
Wil je op de hoogte blijven van alle updates rondom het OTM of meer informatie over VESDI? Bekijk dan de website van SUTC. Nog geen lid van DALTI, maar wil je dat wel worden? Meld je dan hier aan.