Misschien ken je wel een aantal collega-bedrijven en DALTI-leden die de stap wagen: ze gaan zakendoen buiten Nederland. Of wellicht trek je binnenkort zelf de stoute schoenen aan en reis je af naar België, Duitsland, of een ander Europees land. Het zakendoen buiten de grenzen wordt namelijk steeds populairder. En natuurlijk is het uitbreiden van je klantenbestand buiten onze grenzen een mooie kans voor je bedrijf.
Maar hoe pak je dit nu goed aan? Dat bespraken we tijdens het rondetafelgesprek in februari. De grootste conclusies van het gesprek delen we met je in dit blog.
Kennisdeling
Als branchevereniging organiseren we rondetafelgesprekken om kennisdeling tussen onze leden te stimuleren. En wát een succes was dat! Tijdens deze middag kwamen verschillende leden bijeen om te praten over het zakendoen buiten de Nederlandse grenzen. Wat ontstond was een prettig en open gesprek, waarin de leden hun kennis en beste methoden met elkaar deelden.
Groeien in Europa
Om zaken te doen buiten Nederland moet je waardevolle connecties aangaan met buitenlandse bedrijven. Maar hoe zorg je dat jouw klantenbestand groeit binnen Europa? Dat doe je onder andere door het aangaan van samenwerkingen met klanten waar je al oplossingen aan levert. Werk je met klanten die zelf buitenlandse vestigingen hebben? Dan is de stap snel gemaakt om ook voor hen aan de slag te gaan. Daarnaast is het slim om deel te nemen aan internationale initiatieven, zoals de Open Logistics Foundation.
Ben jij benieuwd naar de Open Logistics Foundation? Kijk dan ons webinar hierover terug!
Het aangaan van connecties in het buitenland is niet altijd makkelijk. Arjan Kuipers en Willem Prinsen van Nederland Distributieland (NDL) ondersteunen hierbij. Door de internationale oriëntatie van de vereniging kunnen zij onze leden namelijk introduceren bij verladers en vervoerders in het buitenland.
Opvallen in het buitenland
Maar heb je eenmaal zo’n connectie met een buitenlands bedrijf, dan moet je als Nederlandse ondernemer wel doorpakken. Het is daarom slim om een (Duitse of Engelse) presentatie te verzorgen met jouw beste oplossingen, methoden én wat jou onderscheidt van andere bedrijven. Realiseerde je deze oplossingen al eens in samenwerking met een (DALTI) partner? Verzorg deze presentatie dan gezamenlijk.
Dit is belangrijk, omdat buitenlandse ondernemers hoge verwachtingen hebben van Nederlandse bedrijven wanneer het aankomt op digitalisering en IT in de transport- en logistiekbranche. Daarnaast hebben ze ook hoge verwachtingen van onze samenwerkingen en integraties. En door een presentatie te verzorgen met jouw partner(s) toon je direct je onderscheidende vermogen aan je potentiële klanten.
Buitenlandse beurzen
Afsluitend ging het rondetafelgesprek over het creëren van nieuwe kansen voor onze leden, onder de DALTI-vlag. Het is mooi om te horen dat een aantal van onze leden gezamenlijk een stand verzorgen op de Transport Logistics beurs in München, die plaatsvindt van 9 tot en met 12 mei. Als branchevereniging spelen we hierop in door te onderzoeken wie van onze leden behoefte heeft aan het deelnemen aan zo’n beurs.
Wanneer het blijkt dat hier veel interesse voor is, kunnen we onder het DALTI-label een stand verzorgen op internationale beurzen. Zo creëren we meer naamsbekendheid voor onze leden en tonen we aan dat we betrokken zijn bij internationale ontwikkelingen. Ook stimuleren we op deze manier bedrijven in het buitenland om samenwerkingen aan te gaan met onze leden.
Met dank aan de deelnemers
Arjan Kuipers (Nederland Distributieland (NDL), Willem Prinsen (Nederland Distributieland (NDL), Frank Kindt (DALTI-bestuurslid en managing director van Aventeon), Niels den Haas (Buckles), Rob Schuurbiers (oprichter en CEO van Simacan) en Bert Hendriks (DALTI-bestuurslid en CEO van (T Comm Telematics).