Samenwerken, samenwerken en nog eens samenwerken. We kunnen het belang van krachten bundelen niet vaak genoeg herhalen. Maar met wie werkt DALTI dan eigenlijk? Eén van onze waardevolle partners is Topsector Logistiek: het innovatieprogramma dat streeft naar een concurrerende positie van Nederland. Over deze ambitie, ons partnerschap en jóúw rol gingen we in gesprek met programma manager Herman Wagter!
De ultieme uitdaging
Sinds 2015 heeft Herman al een belangrijke rol binnen Topsector Logistiek. Herman: “Topsector Logistiek is één van de negen topsectoren op het gebied van innovatie binnen Nederland. Het is een samenwerking tussen mensen uit het bedrijfsleven, de wetenschap en de overheid. De uitvoeringsorganisatie bestaat uit de stichtingen Connekt en TKI Dinalog. Ik werk vanuit de eerste en leid het programmateam voor de opschaling van innovaties.
Dit doe ik samen met Bas van Bree van TKI Dinalog en met veel plezier. Het is namelijk ontzettend leuk en complex werk. Enerzijds omdat je te maken hebt met overheidsgeld, dat per definitie ingewikkeld is. Anderzijds omdat het bedenken én implementeren van innovaties überhaupt een behoorlijke moeilijkheidsgraad kent. Deze combinatie maakt mijn werk dé ultieme uitdaging. Want hoe zet je de beperkte middelen zó in dat het zeker weten het gewenste effect oplevert?”
Het innovatieprogramma
“We moeten kritisch zijn op de projecten die we oppakken. Zo ligt er op dit moment veel focus op Carbon Footprinting, waarmee we bepalen wat de relatie is tussen activiteiten in de transport en logistiek en de bijdrage aan de CO2-uitstoot. Met het uiteindelijke doel om de uitstoot systematisch en zo snel mogelijk te reduceren. Hierin speelt DALTI ook een belangrijke rol.
Een ander project met hoge prioriteit is ketendigitalisering. Iedereen in de transport- en logistiekbranche roept namelijk dat automatiseren noodzakelijk is. Maar dit is niet alleen een individueel proces, branchegenoten moeten dit sámen doen. Ondernemers, ICT-leveranciers, de overheid: de hele keten moet digitaliseren. Dit lukt alleen als we al die individuele systemen en software met elkaar koppelen. Pas dan kunnen we massaal af van al dat handwerk en die PDF-documenten. Over uitdagingen gesproken!”
Ketendigitalisering
Herman vertelt dat ketendigitalisering essentieel is voor de concurrentiepositie van Nederland. “Helaas is het een taai en hardnekkig onderwerp in de branche. Uiteindelijk moeten ICT-leveranciers hierin faciliteren en dit zo makkelijk mogelijk maken voor de ondernemer.
Daarom is DALTI voor ons een goede partner om deze innovatie versneld te implementeren. De leden zíjn tenslotte ICT-leveranciers, die het beste willen bieden aan ondernemers. We zijn in contact gekomen met DALTI via SUTC: een stichting voor ICT-standaarden in de logistiek. Inmiddels is ketendigitalisering een gezamenlijk project geworden, waarin we onder meer het Open Trip Model (OTM) en de digitale vrachtbrief (eCMR) verder uitwerken.”
Meer dan een mooi idee
Het mooiste aan zijn werk vindt Herman dat je met intelligentie en volhouden veel kunt bereiken. “De meeste mensen rennen weg wanneer het complex wordt of wanneer een project stroef verloopt. Terwijl mijn interesse juist dan wordt gewekt. Wat willen de betrokken partijen nu écht? En waarom lukt het niet? Vaak is er alsnog een oplossing, die je alleen ontdekt als je goed genoeg luistert en creatief bent.
Met alleen PowerPointpresentaties bekijken red je het niet. Je moet weten én ervaren hoe het werkt in de praktijk. Daarom ben ik blij dat ik brede ervaring heb in de branche, zowel met de overheid als de business. Daarnaast moet de oplossing die je uiteindelijk bedenkt natuurlijk betaalbaar zijn. Anders blijft het bij een mooi idee.”
Meer slagkracht door samenwerken
“Er zijn gewoon verenigingen zoals DALTI nodig om zoveel mogelijk ICT-leveranciers te bereiken. Sinds de oprichting in 2018 is DALTI flink gegroeid en wij zijn inmiddels ook klaar om grote stappen te zetten. Dus ik verwacht dat het contact alleen maar toeneemt de komende tijd en ik wil elke ICT-leverancier die actief is in onze branche adviseren om lid te worden. Want alleen dan ben je écht toekomstgericht bezig en benut je al je groeimogelijkheden.
De markt heeft ontzettend behoefte aan digitalisering, maar dit gebeurt nog voornamelijk versnipperd. Van al die kleine vlekjes kun je veel beter één groot geheel maken. Alleen zo kunnen we in Nederland een indrukwekkend exportproduct neerzetten. Want we lopen in vergelijking met de rest van Europa aardig voorop op het gebied van ICT. Dit is alleen nog niet bekend genoeg. Als we hier samen verandering in brengen, hebben we veel meer kansen op de Europese markt. Meer samenwerken betekent meer slagkracht, oftewel: meer leiderschap en marktaandeel! Dat wil toch elke ondernemer?”
Samenwerken?
Als vereniging staan we altijd open voor nieuw partnerschap. Dus zet jij je ook actief in voor de transport- en logistiekbranche en ben je overtuigd van het belang van krachten bundelen? Laten we dan vooral even kennismaken!