Een TMS? Dat kennen de meeste logistieke studenten niet. Misschien geloof je het niet, want dat deden wij tenslotte ook niet. Maar het is echt waar. ICT is géén officieel vak in het logistieke onderwijs. Dus de toekomstige planner? Die volgt op dit moment waarschijnlijk een opleiding waarin de verschillende IT-systemen niet voorkomen. De taak om het uit te leggen komt uiteindelijk op jouw bordje terecht…
Tenzij je nu al stappen onderneemt. Samen met ons. En dan met name met René Knapen: medeoprichter en voorzitter van DALTI en commercieel directeur bij TANS. In een eerder artikel stelden we hem al aan je voor. Dit keer gaan we met René in gesprek over hoe hij bouwt aan een brug tussen de transport- en logistiekbranche en het onderwijs!
Een boordcomputer? Wat is dat?
René is sinds 1985 actief in onze branche en besteedt al sinds 1995 aandacht aan het logistieke onderwijs. Hij vertelt: “Destijds kwam ik in contact met de Vervoersacademie, dat tegenwoordig een logistieke opleiding is van Fontys Hogescholen. Een stagiair die ik begeleidde volgde deze studie. Via hem sprak ik verschillende docenten en ontdekte ik dat zij ICT nauwelijks bespraken.”
De verontwaardiging bij René was natuurlijk groot. Want al die studenten solliciteren uiteindelijk bij een bedrijf dat wél met allerlei ICT-systemen werkt. “Zolang er geen goede match is tussen die bedrijven en het onderwijs, slaan we de plank flink mis.
Het bedrijfsleven verwacht van toekomstige collega’s dat zij de business verder helpen, omdat ze een moderne opleiding volgden. Maar in de praktijk blijkt dat een deel nog nooit van een boordcomputer gehoord heeft. Sommige scholen leren studenten zelfs nog hoe ze moeten plannen op papier. Terwijl het eerste TMS in het begin van de jaren zeventig al bestond. Dat kan toch niet?”
Gastcolleges en lesmateriaal
Vanaf de eerste kennismaking met het onderwijs geeft René af en toe gastcolleges op hbo- en mbo-scholen. Zo was hij te gast bij de Hogeschool PXL in Hasselt, Fontys Hogescholen en Gilde Opleidingen. “Soms geef ik ook masterclasses aan docenten, waarin ik het volledige ICT-landschap met ze doorneem. Welke systemen zijn er allemaal? Hoe pas je deze toe in de praktijk? En wat zijn de risico’s? Ik beantwoord dit soort vragen en deel bijvoorbeeld websites waarmee ze goed op de hoogte blijven. Recent gaf ik zo’n masterclass op het Summa College in Eindhoven.”
René raakte op een gegeven moment ook betrokken bij het Regionaal Investeringsfonds (RIF) dat de samenwerking tussen scholen, de publieke sector en het bedrijfsleven stimuleert. Om zo het beroepsonderwijs beter aan te laten sluiten op de arbeidsmarkt. “Ik stelde software ter beschikking, ontwikkelde samen met docenten lesmateriaal en gaf een aantal lessen. Zo kregen studenten bijvoorbeeld een case waarin ze bepaalde activiteiten van een transportbedrijf in een softwarepakket implementeerden. Precies wat velen van hen te wachten staat!”
Kom als ICT-leverancier in actie
Als branchevereniging zijn we er trots op hoe René hierin het voortouw neemt. Tegelijkertijd roepen we onze leden op om ook in actie te komen. Want willen we ICT echt als vast onderdeel in het logistieke onderwijs? Dan móéten we samenwerken.
Tijdens de masterclasses geven docenten aan dat het ontbreken van goed lesmateriaal een van de grootste obstakels is. “Ook zijn ze angstig, omdat ze te weinig van ICT weten. Ik ben van mening dat het in sommige gevallen een gebrek aan passie voor het vak is. Maar met het juiste lesmateriaal maken we zeker grote stappen.”
Jouw rol als ICT-leverancier is hierin doorslaggevend. Met al jouw kennis kunnen we waarschijnlijk tig gastcolleges vullen. En met interessante documentatie en demo’s worden dit soort lessen een stuk interessanter voor studenten, die in de toekomst misschien wel om die reden solliciteren. Daarom richten we op korte termijn waarschijnlijk een projectgroep hiervoor op. Wil je hieraan deelnemen? Neem dan contact met ons op. Samen bewijzen we dat logistiek niet zonder ICT kan!